Rugpjūčio 1-oji – Lughnasadh arba Lughnasa – keltų derlingumo šventė
Dabar tos retos išeiginės dienos, kurios
kartais būna Airijoje kai kurių mėnesių pirmadieniais, vadinamos „Bank
Holiday“, o anksčiau tai buvo nacionalinės šventės. Dabar visi nekantriai
laukiame rugpjūčio pradžios „Bank Holiday“, nors šįmet tai ir nebus per rugpjūčio 1-ąją, bet mes jums papasakosime apie keltišką
šventę, kuri iš kartos į kartą buvo švenčiama pirmą pirmojo „rudens“ mėnesio
dieną.
Pasak legendos, pirmojo „rudens“ mėnesio, t.
y. rugpjūčio 1-ąją, Airijoje buvo švenčiama Lughnasadh arba Lughnasa šventė.
Ji siejama su derliaus nuėmimu ir švenčiama ne vien tik Airijoje, pavyzdžiui, Velse
ji vadinasi Gŵyl Awst, o Anglijoje – Lammas. Tiesa, dabar šiomis dienomis
paprastai vyksta festivaliai, koncertai, žodžiu, nepriklausomai nuo to, ar
pirmasis derlius užderėjo, ar ne, žmonės linksminasi.
Kažkada šios šventės reikšmė Airijoje buvo ne
ką mažesnė nei Beltane šventė (vasaros pradžios šventė, kuri švenčiama gegužės
1 dieną) ir net Samhain (dabar Helovinas arba Visų Šventųjų diena, arba keltų
Naujieji metai, kurie buvo švenčiami iš spalio 31-osios į lapkričio 1-ąją).
Derliaus šventė turi daug pavadinimų,
tačiau labiausiai paplitęs Lughnasadh pavadinimas, kuris gali būti verčiamas
kaip „pievų šventė“. Lugh yra vienas iš keltų dievų, kuris laikomas žemės ūkio
ir daugelio kitų amatų globėjas. Keltai jį dar vadino „ilgarankiu“ ir „daugybės
amatų“ globėju.
Išliko senovinės legenda apie šios šventės kilmę,
kurioje pasakojama, kad šventės dieną nustatė dievas Lugh savo pamotės, deivės motinos
Tailtine garbei, po jos mirties. Šios deivės įvaizdis siejamas su žeme, vaisingumu,
nes jos vardas „Tailtin“ kilęs iš žodžio „talam“, kuris reiškia žemę.
Lughnasadh šventę Airijoje šventė ir gyvulių
augintojai, ir žemdirbiai, nes ji dar reiškė ir perėjimą iš vieno metų laiko į
kitą. Pasak senovės keltų šaltinių, tai – „derliaus pradžios“ šventė, švenčiama
tuo metu, kai „žemė kenčia nuo užauginto derliaus svorio“.
Pagrindiniai šventės bruožai buvo: iškilminga pjūties
ar kitokio derliaus nuėmimo pradžia; ritualinis pirmojo derliaus paragavimas,
kuriame turėjo dalyvauti visi bendruomenės nariai; puota, surengta aukšto kalvo
viršukalnėje ir auka Dievui, derliaus globėjui.
Rugpjūčio pirmąją visa šeima išeidavo į laukus
vilkėdama šventiniais drabužiais, o šeimos galva, laikydamasis apeiginių tradicijų,
nupjaudavo pirmąsias javų varpas.
Rugpjūčio 1-oji taip pat buvo svarbi šventė ir
gyvylių augintojams. Pavyzdžiui, Highland
moterys į vasaros ganyklas paprastai atnešdavo nedidelių varkškės sūrių ir juos
išdalindavo – taip jos linkėjo geros kloties visiems gyvulių augintojams. Tokie
sūriai ir sviestas buvo specialiai ruošiami šiai šventei.
Rugpjūčio 1-osios išvakarėse, siekiant
apsaugoti gyvulius nuo visokių negandų,
buvo atliekami magiški veiksmai. Ypatingas dėmesys būdavo skiriamas
karvėms: jų uodegos ir ausys buvo
ištrinamos derva, o prie uodegų buvo rišami raudonos ir mėlynos spalvos
kaspinai, tešmenis užkalbėdavo atliekant ritualines apeigas. Be to, tą dieną žmonės
stengėsi išmaudyti savo gyvulius jūroje ar upėje.
Pavyzdžiui, škotai rugpjūčio 1-ąją į kalno
viršūnę stengdavosi sukviesti kiek galima daugiau kaimų bendruomenių. Aukštai
kalnuose buvo aukojamos aukos, o po to buvo linksminamasi, šokama, rengiamos
įvairios varžybos.
Tą dieną buvo populiaru dievams aukoti vieną
dešimtąją dalį pirmojo nuimto derliaus ir iš jo paruoštų vaišių – grūdai ir
maistas buvo užkasami į žemę. Buvo būtina auką užkasti ne šalia lauko, kur
subrendo derlius, bet aukštai kalnuose, į kurį kartais tekdavo kopti ne vieną
valandą. Galbūt šis senovės keltų paprotys buvo siejamas su legenda, pasak
kurios dievo Lugh pamotė Tailtine buvo palaidota kalvos viršukalnėje ir todėl
Lugh jos garbei kasmet ten ruošdavo šią šventę.
Rugpjūčio pirmąją Škotijoje, kaip ir per kitas
šventes, buvo labai populiaru ant kalvų degti laužus ir šokti aplink juos.
Pats svarbiausias Lughnasadh šventės akcentas
yra duona, taip pat vaisiai ir riešutai. Manoma, kad būtent tą dieną įvyksta
svarbiausi pokyčiai kiekvieno žmogaus gyvenime: darbo ir gyvenamosios vietos
pakeitimas, minčių ir veiksmų atsinaujinimas. Ši diena – viena iš Metų Rato posūkio
taškų. Ritualų yra daug, tačiau geriausia šią dieną praleisti kur nors ramiame
gamtos prieglobstyje.
Lughnasadh – tai derliaus ir duonos-Motinos
šventė, bet tuo pačiu metu tai ir Duonos dievo šventė, kurio gyvenimas aukojamas
nuimant derlių.
Dievo Lugh įvaizdis įvairuose mituose rodo,
kad šis dievas – yra „naujokas“ tarp kitų airių garbinamų dievybių. Jis taip
pat genties dievas, bet turi ne tiek jau daug archajiškų simbolių, palyginus su
kitais dievais, o jo epitetas Samildánach reiškia „daugybės amatų meistras“ ir
nurodo daugiau jo talentą įvairaus pobūdžio veiklai, nei žinių ir kūrybiškumo
apsaugą.
Prielaida, kad Lugh garbinimo kultas atkeliavo
į Airiją dar I amžiuje, kol kas tebelaukia
išsamių archeologinių tyrimų ir įrodymų.
Rugpjūčio mėnesio pradžios šventė Airijoje buvo vadinama ir kitu vardu – Bron
Trograin. Šiai dievybei taip pat buvo
aukojama už gausų ir vaisingą derlių.
Pasak kai kurių seniausių Airijos šaltinių,
kalendorius, pagal kurį buvo švenčiamos visos keltiškos šventės, buvo
grindžiamas mėnulio stebėjimais ir skaičiavo ne dienas, o naktis. Iš to galima
daryti prielaidą, kad šventės datos pasirinkimas galėjo būti druidų privilegija, kurie ir nuspręsdavo, ar
laikas tinkamas šventei, ar ne.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą