AIRIJOS ANTROJO PASAULINIO KARO DIDVYRIAI
Žmonijos istorija yra išgyvenusi daugybę karų, invazijų,
išpuolių su visomis baisiausiomis tų įvykių pasekmėmis. Karų aukų skaičiai yra
milžiniški, o nuostoliai neištaisomi. Karas palietė netgi tas šalis, kurios
laikėsi neutraliteto – viena iš jų buvo Airija.
Airiai visada pasižymėjo drąsa ir kovingumu – dauguma jų
dalyvavo įvairiose kovose, vedami giliai juose įsišaknijusio tiesos siekimo
jausmo, kuris buvo perduodamas iš kartos į kartą, kovojant prieš tautos
engėjus.
Per Pirmąjį pasaulinį karą saloje buvo suformuoti 3
savanorių padaliniai, turėję gerą karinę parengtį. Per Antrąjį pasaulinį karą
tokių padalinių nebuvo, tačiau jau 1942 metų sausio mėnesį keli aršūs fašizmo
priešininkai Europoje suformavo garsią Airijos pėstininkų brigadą.
Drąsūs “Laukinių žąsų” (Wild Goose) palikuonys kovojo jūrų
mūšyje dėl Atlanto, dalyvavo Rusijos Arkties ekspedicijoje, kilo su lėktuvais į
dangų, kad apsaugotų Britaniją nuo Vokietijos išpuolių, dalyvavo pėstininkų
kovose Europoje, Afrikoje ir Azijoje. Jų
vardai yra iškirsti daugelio pasaulio šalių memorialuose ir obeliskuose,
amžiams įrašyti į pasaulio istorijos metraščius.
Brigados generolas
Legendinės 38-osios Brigados ištakos siejamos su atsargos
generolo Hubert Gough vardu, kuris Pirmojo pasaulinio karo metais vadovavo 5-ajai
armijai.
1941 metų rugsėjo 26 dieną jis parašė laišką į laikraščio „The
Times of London” redakciją, siūlydamas atkurti Airijos karinį padalinį, kuris
„jau įrodė savo drąsą ir nenugalimą dvasią“, kovojant Pirmajame pasauliniame
kare.
Generolas Hubert Gough garsėjo savo nevaldomu temperamentu,
bet jo anksčiau vadovaujama „Ulster brigade“ garsėjo nepriekaištinga disciplina
ir pasiaukojimu tėvynei.
Idėją suburti Airijos karių brigadą karštai palaikė
pagarsėjęs savo diplomatinėmis gudrybėmis Didžiosios Britanijos Ministras Pirmininkas
Winston Leonard Spencer Churchill , kuris visais būdais bandė įtraukti
Airiją į karą.
Airijos vyriausybės vadovui Éamon de Valera jis ne kartą
priekaištavo, kad tas „žaidžia tai su vokiečiais, tai su japonais“,
priešpastatydamas jam tūkstančius airių patriotų, kurie negailėdami savo
gyvybės, kovoja už tautų laisvę.
Winston Churchill numylėtinis
Winston Churchill asmeniškai padėkojo iš Tipperary grafystės
kilusiam kapitonui-leitenantui Eugene Esmonde, kuris vietoj religinės karjeros
pasirinko tarnystę Britanijos karinėse oro pajėgose.
1941 metų gegužės 24 dieną, Eugene Esmonde vadovavo keletui
torpedų-bombonešių “Fairey Swordfish” (“Kardžuvė”), įveikusių pavojingą 120
mylių skrydį per Šiaurės Atlantą. Eskadrilė atakavo vokiečių šarvuotą laivą “Bismarck”,
kuris ilgą laiką terorizavo sąjungininkus ir taikliomis atakomis padarė jam nepataisomą
žalą.
Kruvini ir įtempti mūšiai virš Atlanto atnešė pergalingą lūžį
karo veiksmuose – Vokietijos karinis laivynas atsisakė plaukti į vandenyną ir
dalyvauti groboniškuose laivų užpuolimuose. Netrukus po to Vokietija neteks
savo karinių bazių Atlanto vandenyno pakrantėje, o vėliau praras ir pramoninį potencialą
žemyne.
Tačiau ši pergalė nusinešė daug drąsių pilotų gyvybių,
žuvusių mūšiuose virš Atlanto vandenyno. Žuvo ir kapitonas Eugene Esmonde,
kuris po mirties buvo apdovanotas Viktorijos Kryžiumi (Victoria Cross). Antrojo
pasaulinio karo metais aštuoni airių kariai gavo šį garbingiausią Didžiosios
Britanijos apdovanojimą, kuris suteikiamas tik išskirtiniais atvejais, kariui
parodžius nepaprastą drąsą ir pasiaukojimą.
Airiškasis kautynių meistras
Tokių didvyrių gretose buvo ir Airijos lakūnas Brendan
Finucane. Jis per keletą karo mėnesių numušė 32 nacių lėktuvus ir buvo
paskirtas Karališkųjų oro pajėgų vadu. Jam buvo 21 metai ir jis yra jauniausias
karys, kriam kada nors buvo suteikas toks aukštas apdovanojimas.
Žurnalas “NewYork” pavadino jį tikruoju „Airijos kovotoju“
arba „kovinguoju Airiu“ (fighting Gael),
o dienraštis „Chicago Herald”
išspausdino jo nuotrauką su prierašu „Flying Shamrock terror of the Nazis”.
Brendan Finucane labai gerbė ir brangino pats Winston
Churchill, kuris aukštai vertino jauno vado didvyriškumą ir drąsą, prašydamas
jį vadovauti Britanijos BBC airiškam padaliniui, kurio kodinis pavadinimas buvo
„Shamrock Wing”.
1942 metų liepos 15 dieną Brendan Finucane vykdant karinę
užduotį Prancūzijoje, jo bombonešis buvo apšaudytas. Pilotas bandė grįžti į
Angliją per Lamanšo sąsiaurį, bet jo lėktuvas sudužo, o jį patį pasiglemžė
jūra.
Jūs nieko nežinote apie karą
“Arctic Convoys” veteranas
Albert Acton, Airijos Antrojo pasaulinio karo veteranas, susitikęs su "Nasha gazeta" korespondetu, rusui pasakė: “Jūs visiškai nieko
nežinote apie karą. Jūs nepatyrėte to košmaro, kurį išgyvenom mes ir todėl jums
sunku įsivaizduoti, kas iš tikrųjų vyko tais baisiais metais”.
Beveik pačioje karo pradžioje aštuoniolikmetis Albert Acton nuvyko
į Belfastą ir tapo britų karinių jūrų pajėgų savanoriu, o tarnybą baigė “Royal British Legion”
gretose 1946 metų spalyje prie Japonijos krantų.
Vienas iš svarbiausių uždavinių, kurį Antrojo pasaulinio karo
metais turėjo atlikti Legionas, buvo laivų karavano, plaukiančio iš viso
pasaulio į Murmanską, palyda. Šiaurės konvojus saugojo šimtus laivų, vežančių karinę
įrangą ir ginklus, maistą ir medikamentus į SSRS.
Nuo 1941 metų šioje akcijoje dalyvavo 811 prekybinių laivų,
40 ginkluotų konvojų, kurių sudėtyje buvo 367 karo laivai. Į Rusiją buvo pristatyta
keturi milijonai tonų krovinių, įskaitant 5 000 tankų ir 7 000 lėktuvų!
Turėdamas skurdų kareivišką davinį, kovodamas su nepakeliamu
šalčiu ir grumdamasis su apledėjimu, airių vaikinukas Albert Acton ir jo
bendražygiai iš laivo “HMS Diadem” turėjo atremti pastovias Vokietijos karinių
pajėgų atakas. Karavanų kelią, besitęsiantį 2 600 mylių Norvegijos pakrante, kontroliavo
“Luftwaffe” kariniai lėktuvai.
Vokietijos povandeninių laivų gaujos (kiekvienoje po 30-40
vienetų laivų) medžiojo karavaną.
Turėdami naujausias torpedas, jie kėlė didžiulę grėsmę karavanui ir jo palydai,
kurie plaukė senais, anglimi kūrenamais laivais, kurių greitis tesiekė 8 mylias
per valandą.
Anglų laivai, saugantys karavaną, patyrė didelių nuostolių –
104 jų prekybos laivai buvo paskandinti, kroviniai, kurių vertė sudarė daugiau
nei 500 mln. svarų strelingų amžiams nugrimzdo
į jūros gelmes.
Albert Acton kartu su karavanu penkis kartus buvo užsukęs į
Murmansko jūrų uostą. Už savo karinius nuopelnus jis gavo Didžiosios Britanijos
ir Prancūzijos vyriausybių apdovanojimus. Bet, kaip jis pats sako, brangiausias
apdovanojimas jam yra medalis, skirtas 50-osioms karo pabaigos metinėms, kuris
jam buvo įteiktas Rusijos ambasadoje Dubline.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą