Šventasis Patrikas – dangiškasis Airijos globėjas
Kovo 17 dieną viso pasaulio airiai (ir ne
tik airiai) atšventė Šv. Patriko, dangiškojo Airijos globėjo ir krikštytojo,
dieną.
Nors Šv. Patriko vardas yra siejamas su
Airija, bet jis gimė 389 metais, Anglijos šiaurėje, kilmingo britų kelto Calpurnia
šeimoje, kuris buvo ne tik diakonas, bet ir ėjo miesto pareigūno pareigas
romėnų tarnyboje.
Iki 410 metų Britanija, kuomet iš ten buvo
išvesti romėnų legionai, buvo viena iš Romos imperijos provincijų. Jo motinos
vardas buvo Koncessa ir ji buvo artima Martino Tursko giminaitė.
Patriko senelis taip pat buvo kunigas –
Poteet. Tiesą sakant, naujagimiui berniukui davė ganą keistą keltišką Sukkato
vardą, o jo krikšto vardas buvo lotyniškas – Mahon.
Kartu su dviem seserimis Mahon mokėsi namuose
įprastų to meto mokslų – lotynų kalbos, istorijos ir Švento Rašto. Jam negėda
buvo prisipažinti, kad būdamas šešiolikos metų, nebuvo labai pamaldus.
405 metais įvyksta tai, kas palaipsniui,
bet labai drastiškai, keičia jo visą gyvenimą. Airijos piratai, kurių
pagrindinis pragyvenimo šaltinis buvo plėšimai ir prekyba vergais, užpuola
turtingą Calpurnia vilą, kurios vaikus, įskaitant ir Mahon, plėšikai pagrobia
ir išveža į Airiją.
Airijoje Mahon buvo parduotas vienam vietos
genčių vadui, kuris, tarsi pasityčiodamasis iš aristokratiškos jaunuolio
kilmės, davė jam pravardę Cothrige, kuris vietine tarme reiškia „kilnų žmogų“.
Laikui bėgant, šis pravardė asimiliavosi į
lotynišką vardą Patrick (Patricius), nes turėjo tą pačią reikšmę. Patrikas
šešerius metus gyveno nelaisvėje. Tačiau jaunuolis, atsidūręs svetimoje šalyje
ir dar nelaisvėje, nepalūžo dvasia. Metų išbandymai, praleisti Airijoje, tapo
jam dvasinės brandos ir maldos pažinimo metais.
Dievas neapleido jo einant šiuo išbandymo
keliu – sapne paslaptingas balsas jam pasakė, kad pakrantėje jo laukia laivas –
jaunuoliui šito pakako, jis atsikėlė ir nuėjo ten, kur kvietė balsas. Kur? Jis
ir pats turbūt tiksliai nė nežinojo, kur jis eina. Neturėdamas pinigų,
nesijausdamas saugus svetimoje šalyje, kurioje, jeigu sugaudavo bėglį vergą, jo
laukdavo bausmė, tačiau Patrikas, vedamas Dievo balso, pasuko link jūros,
nueidamas pėsčiomis ne vieną šimtą mylių.
Ten, kur jis atėjo, jo iš tikrųjų laukė
parengtas kelionei laivas, Tačiau kapitonas kategoriškai atsisakė paimti jį į
laivą – Patrikas neturėjo nei vieno cento, kad galėtų sumokėti už kelionę. Bet
... argi ne pats Viešpats vedė savo tarną? Karštą jaunuolio maldą Dievas
išgirdo – jis sutinka dirbti bet kokį darbą laive ir kapitionas jį paima. Laivas
pamažu tolo nuo Airijos krantų, tačiau ši šalis paleido jį tik labai trumpam.
Patrikas atsiduria Galijos žemyne,
nuniokotame karų ir maištų. Prasideda naujas jo klajonių metas, toli nuo
gimtosios žemės, į kurią sugriš praėjus ilgiems septyneriems metams.
Išvaikčiojęs skersai ir išilgai visą Galiją, Patrikas atsiduria Lerín saloje,
įsikūrusioje už keletos mylių nuo Kanų miesto centro.
Čia V amžiaus pradžioje buvo įsikūręs garsus
vienuolynas, apgyvendintas daugiausia vienuolių-keltų, kur buvo griežtai
laikomasi rytų šalių įstatų. Būtent čia apsigyveno šv. Vikentijus Lerinskis
(+450 metais), garsus švietėjas ir teologas, kuris, visai tikėtina, galėjo būti
Patriko mokytoju.
Po kelerių metų nebuvimo, Patrikas grįžta į
Britaniją ir vėl atsiduria tarp savo giminių ir ten, vieną naktį, jis pamato
vyro, vardu Viktoras, viziją, tarsi atėjusio iš Airijos ir atnešusio daugybę
rankraščių. Vieną iš jų – „Airių balsas“, jis padavė Patrikui. Ir daugybė
balsų, atsklindančių iš Vakarų pakrantės, bet susiliejusių į vieną galingą
balsą, skelbė jam: „Mes raginame tave, šventas jaunuoli, kad tu ateitum ir vėl
būtum su mumis“.
Patrikas nė akimirkos neasuabejojo – jis
suprato, Kas ir kur jį kviečia. Nesunku įsivaizduoti, koks sielvartas apėmė
artimuosius, kurie net nespėję pasidžiaugti po daugelio metų grįžusiu Patriku,
turėjo vėl su juo atsisveikinti. Jis turėjo juos palikti ir sugrįžti ten, iš
kur jam vos pavyko pasprukti. Bet atsitiko taip, kaip dažniausiai ir atsitinka
šventųjų gyvenime – ko nesupranto artimieji, tą puikiai suprato Patrikas – jis
daugiau niekam nepriklausė, išskyrus Dievą.
Neteisinga būtų teigti, kad to meto Airija
buvo visiškai pagoniška šalis – kai kuriose provincijose jau buvo įsikūrusios
ir krikščionių bendruomenės, ir Evangelijos žodis buvo skelbiamas, tiesa, gal
ne taip garsiai, bet jis buvo žinomas. Tačiau visi, kurie išdrįsdavo vykti ten
ir skelbti Kristaus žodį, turėjo būti labai stiprūs.
Patrikas ne iš karto sugrįžta į Airiją. Iš
pradžių jis užsuka į Galiją, kur Oserro mieste susitinka su šv. Hermanu, vyskupu-misionieriumi,
įdėjusiu daug pastangų, krištijant britus. Patrikas kurį laiką pas jį mokėsi, o
vėliau buvo įšventintas į diakonus.
Jis skuba kiek galima greičiau pasiekti į
Airiją, tačiau bažnyčia nusprendžia kitaip ir į Airiją nusiunčia kitą misionierių
– Paladijų, kuris, praėjęs visus mokymus, buvo įšventintas vyskupu. Tačiau jo
misija Airijoje buvo trumpa ir nelabai sėkminga. Paladijus suserga ir grįžta į
Britaniją, o netrukus ir miršta.
432 metais Patrikas, būdamas vyskupu,
pagaliau išvyksta į Airiją. Šalis buvo niokojama ir draskoma nesibaigiančių
genčių karų ir nesantaikų, žmonių, vadinusių save karaliais. Visi jie buvo
pagonys ir šv. Patrikas, pagaliau pasiekęs Airijos krantus, buvo gana
nedraugiškai sutiktas. Tačiau šiek tiek vėliau, nuoširdus jo kreipimasis į
Kristų, atkreipė vieno iš vietinių lyderių dėmėsį ir jis padovanojo jam didelį
klojimą, kuriame ir buvo įkurta pirmoji bažnyčia.
Po to įvykio šv. Patrikas su savo
bendražygiais patraukė į buvusio šeimininko, kuris kažkada jį buvo pavertęs
vergu, valdas. Valdovą apėmė siaubinga baimė, nes galvojo, kad šv. Patrikas ateina
jam atkeršyti. Pagonių žyniai – druidai – išpranašavo jam, kad šv. Patrikas
nugalės, ir jis, pagautas išankstinės baimės, padegė savo namus ir pats žuvo tose
liepsnose.
Šv Patriko misija lėtai, bet užtikrintai
pradėjo duoti vaisių. Jis pats nei akimirką neabejojo, kad jo gyvenimas ir
veikla yra saugomi stiprios Viešpaties rankos, nors gyvenime jo tykojo nemažai
pavojų.
Jo misijai atkaliai priešinosi ne tik
vietiniai lyderiai-karaliai, bet galinga keltų-druidų kasta. Žyniai-druidai buvo
laikomi dvasiniu elitu, keltų civilizacijos aristokratais... Jie turėjo
didžiulę galią ir įtaką, jie kovojo su romėnais, dalyvavo sukilimuose ir užėmė
aukštus politinius postus.
Druidai Airijoje savo paslaptingus ritualus
atlikdavo šventose giraitėse, prie šaltinių. Žynius-druidus vienijo griežta
hierarchinė sistema, jie iš tikrųjų turėjo didelę politinę ir dvasinę valdžią.
Būtent su tais žmonėmis ir teko susigrumti šv. Patrikui – nuo šios pergalės
priklausė visos jo šventos misijos likimas.
Artėjant pirmųjų pamokslavimo metų
pabaigai, Velykų išvakarėse, šventasis išvyksta į Tarą – sakralinį Airijos
centrą, kur buvo aukščiausiojo karaliaus būstinė ir kuriam paklusdavo visi
vadai. Karalius Loegayre, apsuptas karių ir druidų, sutiko šv. Patriką labai
priešiškai nusiteikęs.
Padavimas byloja, kad žudikai, atėję
nužudyti šventąjį, savo akimis pamatė stebuklą – vos jie priartėjo prie šv.
Patriko ir jo aštuonių beginklių palydovų, jis kreipėsi Dangaus pagalbos ir
nustebę kariai pamatė, kad prieš juos stovi ne žmonės, o ramiai žingsniuojanti
elnių kaimenė.
Šv. Patriko himnas – „Elnio giesmė“ –
išliko iki šių dienų. Visi bandymai įbauginti šventąjį buvo beprasmiai – kuklus
vyras, kurio rankose tebuvo medinė lazda, kalbėjo su karaliumi drąsiai ir
entuziastingai.
Šv Patrikas perspėjo karalių Loegayre, kad
jis praras Dievo malonę, jeigu laikysis pagonybės ir priešinsis Evangelijai.
Druidai, naudodami visus magiškus kerus, visais būdais bandė trukdyti šventajam,
tačiau jie buvo bejėgiai prieš tikruosius stebuklus, kuriuos šv. Patrikas,
padedant Šventajai dvasiai, nuolat darydavo.
Pasikartojo Mozės dvasinio smurto istorija,
kuomet jis kovėsi prieš Egipto žynius, tačiau šv. Patriko kova su druidais
baigėsi absoliučia jo pergale – karaliaus Loegayre ir visa jo šeima priėmė
krikštą.
Gyvendamas Airijoje ir atlikdamas čia savo
pergalingą žygdarbį, šv. Patrikas yra padaręs daugybę stebuklų. Su juo vardu
yra siejama legenda, kuomet jis išvedė iš šalies visas nuodingas gyvates. Apie
šį jo stebuklą byloja ir ikonografija.
Misionieriška šventojo veikla Airijoje
truko ne vieną dešimtmetį ir per tą laiką jam labai daug pavyko nuveikti. Jis
kūrė naujas bendruomenes ir ugdė dvasininkus. Jis palaimino daugybę vyskupų,
kurie sėkmingai ėjo tarnystę įvairiose Airijos bažnyčiose.
Krikštą priėmė daug paprastų žmonių ir
klanų lyderių. Airija pasipuošė daugybe bažnyčių ir vienuolynų – visa tai suvaidins
labai svarbų vaidmenį skleidžiant krikščionybę Europoje. Čia kalbama ne tik
apie Vakarų šalis, bet ir Rytų Europos šalis.
Misionierių misijos taps išskirtiniu keltų,
o ypač Airijos vienuolių bruožu, kurie, leisdamiesi į piligrimų keliones, atves
prie Dievo sosto tūkstančius sielų.
Pėsčiomis, kartais plaukdami mažais savo
darbo laiveliais, padarytais iš vytelių ir perpintų oda, kartais irdamiesi
žvejų luotais jie pasieks pačius tolimiausius ir atokiausius Europos žemyno
kampelius.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą