Įvairūs prietarai yra svarbi žmonijos kultūros dalis. Dauguma iš jų yra nekenksmingi, tiesiog – žavus gyvenimo priedas, paįvairinantis ir nuspalvinantis kasdienybę. Kai kurie prietarai yra taip įaugę į kraują, kad net nesusimąstoma, iš kur jie kilę ir ką iš tikrųjų reiškia. Nieko blogo būti truputėlį prietaringam, juk taip gyventi įdomiau! Svarbu, kad tie prietarai nekenktų kitiems ir netrukdytų gyventi savo gyvenimo.
Gimtadienio žvakutės
Išpilta druska. Išpylus druską, reikia žiupsnelį jos mesti
per petį. Įdomu, kad garsiame ir daugybę diskusijų sukėlusiame L. Da Vinčio
paveiksle „Paskutinė vakarienė“ galima įžiūrėti pavirtusią druskinę su
išsipylusiais prieskoniais šalia Judo, mokinio, kuris išdavė ir dėlto Jėzus
buvo nukryžiuotas, rankos. Nuo tada druska tapo išdavystės ir blogio simboliu.
Tikima, kad metant druską per kairį petį, piktoji dvasia apakinama ir nebegali
pakenkti.
Penktadienis, 13-oji.
Skaičiaus 13 žmonės
dėl protu nepaaiškinamų priežasčių vengė nuo seniausių laikų. Net Mesopotamijos
Hamurabio teisyne tokio skaičiaus pastebimai vengiama. 1307 metų spalio 13
dieną labai daug tamplierių ordino narių buvo suimti ir kankinti. Tačiau nėra
žinoma, ar ta diena buvo penktadienis. Penktadienis, 13-oji pradėjo kelti baimę
nuo tada, kai 1907 buvo išspausdintas apysaka „Penktadienis, 13-oji“ apie
verslininką, kuris bando sužlugdyti akcijų rinką.
Juodos katės
nelaimę daugelyje šalių pranašauja nuo pagonybės laikų, kai jos buvo siejamos
su raganomis ir velniais. Įdomu, kad juodos katės Japonijoje ir D. Britanijoje
yra laikomos sėkmės simboliu.
Sudaužyti veidrodžiai
– blogos lemties ženklas? Pirmuosius veidrodžius išrado senovės romėnai. Tada
jie tikėjo, kad veidrodyje matosi ne tik žmogaus atvaizdas, bet ir į
paslaptingą veidrodžių karalystę patenka ir dalelė sielos. Jeigu veidrodis
sudūžta, kartu su juo sudūžta ir jame esanti sielos dalelė, o tai savaime
blogas ženklas. Romėnai taip pat tikėja, kad žmogaus kūnas atsinaujina kas
septynerius metus, todėl reikia septynerių metų, kad siela atsigautų po to, kai
sudūžta veidrodis.
Sukryžiuoti pirštus
– prieš krikščionybę žmonės tikėjo, kad dvasios gyvena ten, kur susikerta
formos, todėl sukryžiuodami pirštus tikėjausi pergudrauti dvasias. Pirštus
pradėjo kryžiuoti ir persekiojami pirmieji krikščionys. Tada tai buvo tikėjimo
ir solidarumo ženklas. Tik tada jie dažniau sukryžiuodavo skirtingų rankų
pirštus.
Pabelsti į medį –
prietaras atsirado pagonybės laikais, kai tikėta, kad medžiuose gyvena dievybės
ir dvasios. Žmonės belsdavo į medį, norėdami joms padėkoti arba paprašyti, kad
neapleistų ir toliau neštų sėkmę ir laimę.
Eiti po kopėčiomis
buvo blogas ženklas jau senovės Egipte. Pastatytos kopėčios, atremtos į sieną,
sudaro trikampį, o trikampis yra sakrali geometrinė sistema. Eiti per trikampį
– tai reiškia negerbti dievų. Krikščionybės laikais būdavo draudžiama eiti po
kopėčiomis, nes tikėta, kad kopėčios buvo atremtos į Kristaus kryžių, todėl
eiti po jomis reiškia išdavystę, nedorumą, mirtį. XVII amžiuje Anglijoje
nuteistieji mirti kartuvėse turėdavo praeiti po kopėčiomis.
Pūsti gimtadienio
žvakutes – sunku patikėti, bet, regis, žvakutes ant tortų ir pyragų pūsdavo
net senovės graikai. Tada jie tikėjo, kad dūmai, pasirodę užpūtus žvakutes, yra
Olimpo dievų dovana. Dzeuso duktė, Mėnulio deivė Artemidė savo gimimo dieną
paprašė išpildyti 6 norus. Vienas iš jų buvo išsaugoti skaistybę. Vėliau ji
tapo jaunų motinų ir nėščiųjų globėja. Jos garbei būdavo kepamas apvalus
pyragas ir papuošiamas žvakutėmis. Tada iš atsirado ši graži gimimo dienos
tradicija. Įvedus krikščionybę iš pradžių ji buvo panaikinta, bet pastebėjus,
kad draudimai nepadeda bažnyčia vėl leido kepti gimtadienio tortus ir pūsti
žvakutes ant jo.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą