Be socialinės paramos beveik pusė Airijos gyventojų gyventų skurde
2018 metų biudžete turėtų padidėti socialinės išmokos.
Airijoje viskas neblogai: ekonomika sparčiai auga, yra daugiau dirbančių žmonių ir mažiau bedarbių, gyventojų skaičius nuolat auga. Šalies fiskaliniai tikslai buvo pasiekti, o kai kuriais atvejais – viršyti. Eksportas klesti, o skolinimosi kaina yra maža, rašo “The Irish Times”.
Tuo pačiu metu Airijai turi ir didelų sunkumų, o svarbiausia
– rimtas infrastruktūros ir paslaugų deficitas, skubus poreikis spręsti klimato
kaitos problemas. Šiuos iššūkius sustiprina grėsmės, susijusios su Brexit.
Dauguma Airijos žmonių nori, kad būtų išspręsta benamių, socialinio
būsto trūkumo, ligoninėse laukiančiųjų sąrašų mažinimo ir kaimo supriešinimo
problemos. Jie nori, kad netrūktų pinigų vaikų priežiūros paslaugoms, investicijoms
į klimato kaitos švelninimą ir plačiajuosčio ryšio įdiegimą kaimo vietovėse.
Žmonės nori gyventi visuomenėje, kurioje yra daug mažiau skurdo. Tokie turėtų
būti 2018 metų biudžeto prioritetai.
Be socialinės paramos sistemos 2015 m. (tais metais pateikti
paskutiniai statistiniai duomenys), 46,3 proc. Airijos gyventojų būtų gyvenę
skurde. 2015 m. Socialinės paramos išmokos sumažino skurdo lygį beveik 30
procentų, iki 16,9 procento.
2015 metais Airijoje buvo beveik 790000 žmonių, gyvenančių
žemiau skurdo ribos. Iš jų beveik 246 000 buvo jaunesni nei 18 metų.
Kova su skurdu
Norint išvengti skurdo ir spręsti šią problemą, reikalingos
tinkamos socialinės išmokos. Nuo 2010 m. minimali socialinės paramos išmoka
padidėjo tik 5 eurais. Anksčiau bedarbio pašalpos norma (kaip pavyzdys) buvo
lygi 30 procentų nuo bendrojo vidutinio darbo užmokesčio. Dabar tai atitinka
27,5 proc. pagal naujus Centrinės statistikos valdybos (Central Statistic
Office – CSO) vidutinio darbo užmokesčio duomenis.
2017 m. šalies biudžete pagrindinių socialinių išmokų
padidinimas 5 eurais per savaitę buvo per mažas, kad būtų galima išlaikyti šį
standartą. Reikalingas tolesnis socialinių išmokų augimas, siekiant išspręsti
didėjantį atotrūkį tarp socialinių išmokų dydžio ir vidutinio darbo užmokesčio.
Vadovaujantis Ekonomikos ir socialinių tyrimų Instituto (Economic
and Social Research Institute – ESRI) prognozėmis, kad vidutinis
valandinis darbo užmokestis padidėtų 2,5 procento, Vyriausybė turėtų padidinti
(nepensijinį) socialinio aprūpinimo lygį dar 5 eurais per savaitę 2018 m. biudžete,
kad išlaikytų šį rodiklį ir siektų vėl jį padidinti 2019 m. biudžete.
Viena iš nepakankamai pagrįstų gerovės politikos priemonių,
vykdytų pastaraisiais metais, buvo tai, kad buvo padidintas reikalavimas sumokėti
26 socialinio draudimo įmokas (PRSI), kad būtų mokama viso dydžio bedarbio
pašalpa. Tai yra tik vienas iš daugelio pavyzdžių, parodantis kaip neproporcingas
taupymas paveikė jaunimą ir davė mažai naudos.
Vyriausybė turėtų pereiti prie vienodų bedarbio pašalpų skyrimo normų jaunesniems
nei 26 metų asmenims, lyginant su likusia gyventojų dalimi.
2018 m. biudžete taip pat turėtų padidėti tiesioginė
apsirūpinimo išmoka suaugusiems asmenis – nuo 21,60 iki 39 eurų per savaitę, o
vaikams – nuo 21,60 iki 30 eurų per savaitę ir pripažinti, kad teisę į darbą
turi visi prieglobsčio prašytojai, kurių prašymai dėl prieglobsčio suteikimo
yra pateikti mažiausiai prieš šešis mėnesius.
Pagalba pagyvenusiems žmonėms
Vyresni vieniši žmonės atsidūrė dideliame skurdo ir
nepritekliaus lygyje. Norėdama pakeisti padėtį, Vyriausybė turėtų padidinti
pašalpą vienišiems pagyvenusiems žmonėms
iki 5 eurų 2018 m. biudžete. Kuro pašalpos normos 2018 biudžete taip pat turėtų
būti padidintos iki 6,50 eurų, siekiant atkurti perkamosios galios normą,
buvusią iki 2010 m. lygio.
Jei žmonės turi negalią, jie patiria papildomų išlaidų.
Airija dabar turėtų nustatyti invalidumo išmokų dydį.
Valstybinė pensija, esant ir kitoms paramos formoms, yra
didžiausia skurdo mažinimo priemonė vyresnio amžiaus žmonėms Airijoje. Vis
dėlto valstybinės pensijos mokėjimas yra glaudžiai susijęs su dalyvavimu darbo
rinkoje, kai asmenys, kuriems mokama valstybinė pensija, yra glaudžiai susiję
su įmokų socialiniam draudimui kiekiu (PRSI įmokų istorija).
Dėl to susiduriama su nepakankamu pensininkų aprūpinimu ir
anomalijomis, pavyzdžiui, daugelio asmenų nereguliaraus darbo duomenys
nesuteikia teisės gauti pilnos valstybinės pensijos.
2012 m. valstybinės pensiją tinkamumo kriterijų pakeitimai
sukėlė papildomų neatitikimų, kuomet daugelis naujų socalinės pašalpos gavėjų,
kurių dauguma yra moterys, gauna sumažintą socialinę išmoką dėl to, kad atidėjo
jų išėjimo į pensiją laiką arba dėl to, kad buvo priverstos paimti ilgas šeimos
priežiūros atostogas.
Pensijų sistemos tikslas yra suteikti piliečiams ir
gyventojams pajamas, kurios senatvėje pašalintų jų skurdo riziką. Tačiau Airijos
pensijų sistemai būdinga tai, kad ne visi gali gauti valstybinę pensiją (taip
pat ir tie, kurie turi dideles pajamas), todėl yra didelė mokesčių lengvatų
sistema, kuri neproporcingai naudinga visuomenei. (Asmenims gaunantiems
didžiausias pajamas nustatyta daugiau kaip 70 procentų pensijų mokesčių
lengvatų).
Airija turėtų pereiti prie vienodo dydžio universaliosios
valstybinės pensijos išmokos – 238,30 eurų. Greitai bus paskelbta ataskaita,
kurioje apibūdinama, kaip Airija gali pereiti į tokią sistemą 2018 m., naudodama
pensijų sistemoje esančius pinigus.
Koks bus šalies biudžeto pasirinkimas yra labai svarbu
kuriant sąžiningą ir teisingą visuomenę. “Social Justice Ireland” paskelbė
socialinį biudžeto pasiūlymų rinkinį, kartu su išsamia informacija, kaip visi
šie pasiūlymai gali būti finansuojami pagal fiskalinius parametrus, kuriuos
Vyriausybė nustatė biudžetui.
Parengta pagal Sean Healy “Social Justice Ireland” direktoriaus
publikaciją. Detalesnę informaciją apie Budget
Choices 2018 Briefing galima rasti interneto svetainėje, adresu:
socialjustice.ie
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą