Didžioji pavasario šventė - Velykos - simbolizuoja
Kristaus prisikėlimą. Ankščiau Velykos buvo švenčiamos kaip gamtos atgimimo
šventė, kurios metu mūsų protėviai garbino medžius, burtais ir maldomis bandė
užtikrinti gerą derlių. Iš pagoniškos pavasario gamtos atgimimo šventės kilusi
kiaušinių marginimo tradicija, tačiau daugelis kitų Velykų papročių atsirado
krikščionybės laikais.
Iki 325 m. Velykos buvo švenčiamos įvairiomis savaitės
dienomis: penktadienį, šeštadienį arba sekmadienį. 325 m. imperatorius
Konstantinas paskelbė, kad Velykos švenčiamos pirmąjį sekmadienį po pavasarinės
mėnulio pilnaties. Tad Velykų data kiekvienais metais gali kisti nuo kovo 22
iki balandžio 25 dienos.
Pavadinimo
kilmė
Manoma, jog lietuviškas Velykų pavadinimas kilęs iš
baltarusiško šventės pavadinimo Velikyj dienj, kuris reiškia Didžioji diena.
Velykų pavadinimas taip pat siejamas su žodžiu vėlės, mat mūsų protėviai šiuo
laiku aplankydavo artimųjų kapus, nunešdavo jiems maisto, dažniausiai –
margučių.
Velykų
papročiai
Nuo seno lietuviai Velykas švęsdavo 4 dienas, tačiau
senieji papročiai pamažu išnyko. Naktį iš šeštadienio į sekmadienį vykdavo
Velyknakčio budėjimai. Žmonėms susirinkdavus budėti ir melstis prie Kristaus
kapo. Tada bažnyčiose pasirodydavo jį saugantys kareiviai, įvairūs
persirengėliai, kurie šaudydavo iš patrankų, budindavo užsnūdusius bei krėsdavo
įvairiausius pokštus.
Pirmąją Velykų, Ugnies dieną, saulei tekant,
prasidėdavo Prisikėlimo pamaldos, kada būdavo šventinami margučiai, druska,
duona ir kiti valgiai. Išėję iš bažnyčios, žmonės vieni kitus sveikindavo, bet
negaišdavo: buvo tikima - jei neskubėsi Velykų rytą, visus metus vaikščiosi
apsnūdęs. Vakare jaunimas eidavo kiaušiniauti, švęsdavo bei giedodavo. Geriausi
dainininkai būdavo apdovanojami margučiais ar velykiniais skanumynais. Šią
dieną taip pat būdavo renkamas gražiausias margutis.
Antrosios Velykų dienos, vadinamos Perkūno diena, rytą
visi miegantys būdavo pažadinami plakant verbomis. Vaikai dainuodami eidavo iš
kaimynų prašinėti margučių.Trečioji Velykų diena, vadinama Gegužės, buvo skirta
žaidimams, supimuisi. Šią dieną taip pat būdavo laistomasi vandeniu bei garsiai
juokiamasi, kad greičiau pabėgtų blogosios dvasios.
Ketvirtąją, Ledų dieną, žmonės nieko nedirbdavo:
tikėta, kad darbas gali prišaukti ledų krušą.
Atvelykis
Pirmasis sekmadienis po Velykų vadinamas Atvelykiu,
arba Velykėlėmis. Tada dažniausiai būdavo pabaigiami Velykų valgiai arba
ruošiami nauji, tokie kaip per Velykas. Šią dieną kiaušinius dauždavo ir
sūpuoklėse supdavosi tik vaikai – tai jų Velykos. Atvelykis - šventinio
svečiavimosi pabaiga.
Velykos kitose šalyse
Velykų sekmadienis daugelyje šalių švenčiamas ne tik
kaip Kristaus prisikėlimo šventė, bet ir kaip šviesos pergalė prieš tamsą. Kiekviena
tauta turi tik jai būdingų velykinių papročių.
JAV ir Kanadoje kiaušiniai dažomi Didžiojo šeštadienio
vakare. Sekmadienio rytą visa šeima ieško margučių, kuriuos, kaip pasakoja
vaikai, visuose namuose paslepia Velykų kiškis. Jis ne tik slepia margučius,
bet ir neša vaikams dovanų. Dauguma šeimų Šiaurės Amerikoje sekmadienio ryte
eina į bažnyčią, o vėliau švenčia.
Norvegai per Velykas mėgsta ne tik slidinėti kalnuose
bei marginti kiaušinius, bet ir narplioti painias žmogžudystes. Dauguma
televizijos kanalų rodo detektyvines istorijas, laikraščiai bei žurnalai jas
spausdina, o skaitytojai bando išaiškinti. Suomiams Velykos asocijuojasi su
fejerverkais bei ugnies šou, kažkada turėjusiais gąsdinti piktąsias dvasias.
Anglijoje Velykos taip pat švenčiamos linksmai. Tai ne
tik žiemos, bet ir Gavėnios pabaiga, todėl ant velykinio stalo būtinai turi
būti kumpis. Miestuose vyksta šventės, kur šokėjai šokdami skambaliukais
skelbia pavasario pradžią.
Čekijoje ir Slovakijoje Velykų pirmadienio rytą vyrai
plaka moteris, taip išreikšdami joms potraukį. Nuplakta moteris kaip atleidimo
ir dėkingumo ženklą vyrui duoda margutį. Vakare moterys ant bet kurio vyro gali
užpilti kibirą šalto vandens. Panaši tradicija yra ir Lenkijoje, bet dabar ji
nėra labai populiari. Šveicarai per Velykas kelioms dienoms važiuoja į pajūrį,
o Vokietijoje labai mėgstami šokoladiniai triušiukai. Čia vaikai Velykų rytą
randa Velykų kiškio atneštą krepšelį, pilną margučių bei įvairiausių saldumynų.
Pietų Europoje margučiai nedažomi. Italai per Velykas
valgo šokoladinius kiaušinius, kuriuose randa plastmasinių žaisliukų ir kitokių
staigmenų. Ispanai pramogauja su draugais ir gamina tradicinį Velykų patiekalą
– piene išmirkytą keptą duoną, apibarstytą ruduoju cukrumi.
Margutis – Velykų simbolis
Lietuviams, kaip ir daugeliui pasaulio tautų,
kiaušinis buvo gyvybės, derlingumo, vaisingumo bei gamtos atgimimo simbolis.
Tikėta, jog bažnyčioje pašventinti margučiai įgauna magiškų galių: saugo namus
nuo gaisro, derlių - nuo krušos ir sausros, gyvulius - nuo ligų. Senovėje
lietuviai kiaušinius visada dažydavo Didžiojo šeštadienio vakare, o Velykų rytą
margučius slėpdavo lauke. Vaikams sakydavo, kad juos ten padėjo pro šalį
važiuodama Velykė.
Su dažytais kiaušiniais susiję daug lietuviškų
velykinių papročių ir žaidimų. Populiariausias vaikų velykinis žaidimas –
margučių ridenimas. Buvo manoma, kad kiaušiniams susilietus su žeme
pažadindamos požemio dvasios. Margučių daužymas taip pat turėjo simbolinę
prasmę: dužus kiaušiniui, į laisvę išeina gyvybę nešanti kosminė gyvatė.
Kodėl per Velykas dažome kiaušinius?
Vienoje legendoje pasakojama, kad tą dieną, kai gimė
Romos imperatorius Markas Aurelijus (II a.), višta išperėjo raudonais
taškeliais išmargintą kiaušinį. Nuo to laiko tarp romėnų atsirado paprotys
dovanoti vienas kitam dažytą kiaušinį. Šią tradiciją perėmė krikščionys.
Pasak kitos legendos, kaip Kristaus prisikėlimo ženklas
ant puotos stalo paraudonavo virti kiaušiniai, o kepta višta atgijo. Dar viena
legenda pasakoja, kad Marija Magdalena pranešdama draugams apie Kristaus
prisikėlimą, rankose nešė kiaušinį, kuris virto raudonu.
Lenkų legenda teigia, jog Mergelė Marija, norėdama
pralinksminti kūdikį Jėzų, nudažė virtus kiaušinius skirtingomis spalvomis:
raudona, geltona ir žalia. Iš čia kilo paprotys margučius dažyti įvairiomis
spalvomis.
Kiaušiniai marginami jau seniai
Pirmieji kiaušinius marginti pradėjo senovės
egiptiečiai ir persai. Jie tikėjo, kad kiaušinis - Visatos simbolis. Seniausi
dažyti ir brūkšneliais marginti kiaušiniai buvo rasti IV a. Vokietijoje.
Lietuvoje margučiai buvo žinomi jau XIII a. Tai liudija Gedimino kalno
teritorijoje rasti akmeniniai, kauliniai ir moliniai kiaušiniai. Manoma, kad
XVI a. visoje Lietuvoje buvo paprotys per Velykas dažyti kiaušinius.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą