AIRIJA - HELOVINO GIMTINĖ
Heloviną švenčia visame pasaulyje, tačiau ne visi
žino, kad tai yra senovės airių naujieji metai!
Šią šventę išpopuliarino Smaragdinės salos emigrantai,
persikėlę į Jungtines Amerikos Valstijas. Senovės keltai tikėjo, jeigu Helovinui
tinkmai nepasiruoši,
žemę apgaubs amžina tamsa ir tada mirusiųjų pasaulis
pasiims visa, kas gyva...
Spalio 31 Heloviną – „kietą šventę“ švenčia visas
pasaulis, ekranus užplūsta holivudo siaubukai, vaikai ir netgi suaugę,
pasikeisdami įprastinį apdarą, persikūnija į vampyrus, raganas ir kitas
piktąsias dvasias. Mažieji persirengėliai vaikšto po namus ir reikalauja
vaišių, degina laužus, o į dangų paleisti fejerverkai dar labiau kaitina
atmosferą.
Tačiau tiems, kurie garbina senovės keltų tikėjimą, viskas
yra daug sudėtingiau.
Istorikai mano, kad Samhain naktis (airių kalba ši
senovės šventė vadinosi Samhain), buvo svarbiausia metų šventė.
Būtent per Samhain dingsta riba tarp gyvųjų ir
mirusiųjų pasaulio ir tik nuo druidų išminties priklausė šios siaubingos
nakties baigtis – ar patekės vėl saulė, ar pasaulis skendės amžinoje tamsoje?
„Senovės keltai dalijo metus į dvi dalis - vasarą ir
žiemą, - pasakoja Airijos istorikas Džo Konlonas (Joe Conlon). - Vasara
prasidėdavo Beltaine (Bealtinne) - gegužės 1 dieną ir tęsėsi iki Samhain -
spalio 31 dienos“.
Pagal keltų kalendorių naujieji metai prasidėdavo po
Samhain. Šventės išvakarėse druidai uždegdavo šventąją ugnį. Neatlikus šio
ritualo, kitais metais galėjai nieko gero nesitikėti nei iš sėjos, nei iš
derliaus, nei apskritai iš jokios kitos veiklos. Pasaulyje įsiviešpatautų
amžina žiema.
MIRUSIEJI TARP GYVŲJŲ
Keltai tikėjo: kaip metai turi vasarą ir žiemą, taip
egzistuoja gyvųjų ir mirusiųjų pasauliai. Naujųjų metų išvakarės - Samhain – yra tarpinis laikas: jau nebe
vasara, bet dar ir ne žiema. Tai dvasių metas, kuomet išnyksta ši nematoma
riba, skirianti metų laikus, gyvųjų ir mirusiųjų pasaulius...
"Airiai tikėjo, kad gyvojo pasaulio globėjas Lu
(Lugh) yra šviesos ir žinių dievas, - tęsia savo pasakojimą Džo Konlonas. – Lu
buvo senovės karalius, kuris sugebėjo suvienyti visus Airijos keltus.
Bet egzistavo ir kitas, anapusinis pasaulis, visiškai
nepavaldus Lu. Jį valdė mirties dievas Dunas (Dun). Be to, keltai tikėjo, kad
kažkur, visai greta jų, egzistuoja kita žmonių rasė, kuri savo laiku nepakluso
dievui Lu. Šias būtybes jie vadino laumėmis ir, pasak legendų, jos gyveno kalvų
viduje“. Samhain naktį visos tos piktosios dvasios išlįsdavo iš savo urvų ir
užplūsdavo gyvųjų pasaulį.
"Klaidžiojo tiek gerosios, tiek blogosios
dvasios, - tęsia savo pasakojimą Džo. – Mirusių giminaičių vėlės atnešdavo
laimę ir sėkmę. Bet buvo ir piktų dvasių, kurios galėdavo ir nelaimę
prišaukti“.
Keltai tikėjo, kad dvasias traukia šviesa ir šiluma, todėl artinantis Samhain nakčiai jie užgesindavo bet kokius šviesos šaltinius savo namuose. Kai kurie statydavo ant palangės kaukoles, užsimaukšlindavo kaukes, kad atbaidytų piktąsias dvasias. Geras dvasias, priešingai, bandė prisivilioti: padengdavo namuose jiems stalą, kalbėjo užkeikimus, dėliojo burtus.
"Taip išsirutuliojo tradicija – „pokštas ar vaišės“ (trick or treat) – pasiekusi ir šių dienų Heloviną, – aiškina Džo. – Jeigu dvasios nepamaloninsi kokiomis nors vaišėmis, ji gali supykti ir būtinai iškrėsti kokią šunybę“.
Keltai tikėjo, kad dvasias traukia šviesa ir šiluma, todėl artinantis Samhain nakčiai jie užgesindavo bet kokius šviesos šaltinius savo namuose. Kai kurie statydavo ant palangės kaukoles, užsimaukšlindavo kaukes, kad atbaidytų piktąsias dvasias. Geras dvasias, priešingai, bandė prisivilioti: padengdavo namuose jiems stalą, kalbėjo užkeikimus, dėliojo burtus.
"Taip išsirutuliojo tradicija – „pokštas ar vaišės“ (trick or treat) – pasiekusi ir šių dienų Heloviną, – aiškina Džo. – Jeigu dvasios nepamaloninsi kokiomis nors vaišėmis, ji gali supykti ir būtinai iškrėsti kokią šunybę“.
ŠVENTOJI UGNIS
Samhain išvakarėse namuose pamažu užgesdavo žibintai
ir šalis panirdavo į tamsą... Net ant Taros kalvos (Tara Hill) stovėjusiame
Airijos karaliaus dvare užgesindavo
visas šviesas ir valdovo akys nukrypdavo į kaimynystėje esančią kalvą
Trohta (Tlachtga), esančią lygiai už 12 mylių nuo Taros kalvos, netoli Athboy miestelio Myt (Meath) grafystėje. Dabar
ši kalva žinoma kaip Ward Hill.
Trohtos (Tlachtga Hill) kalva buvo Airijos druidų
šventovė. Likus dviems savaitėms iki Samhain, druidai susirinkdavo kalvos
viršukalnėje ir pradėdavo senovinį ritualą. Jie ruošėsi uždegti šventąją ugnį,
kuri turi nugalėti žiemą.
"Šventosios ugnies uždegimo apeigos buvo
atliekamos pagal griežtą tvarką, - aiškina Džo. – Ugnies uždegimui reikėjo tam
tikros rūšies medienos ir ypatingų žolelių, taip pat užkeikimų ir burtų. Šį
ritualą nuo Taros viršukalnės akylai stebėjo Airijos karalius. Šventosios
ugnies uždegimas reiškė, kad šalis išgyvens žiemą ir vėl ateis vasara“.
Kai ugnis įsiliepsnodavo, druidai iš laužo ištraukdavo
degančią šaką ir perduodavo ją karaliaus pasiuntiniui. Trys žirgai tempdavo
karietą su pasiuntiniu ir šventąją ugnimi (ar primena Olimpinės ugnies nešimo
ritualo?) į Taros kalvą. Karalius, gavęs šventąją ugnį, užkurdavo savo laužą.
Kalvų apylinkes nutvieksdavo du degantys švyturiai – žmonės džiūgavo – apeigos
pavyko ir tai reiškė, kad naujaisiais metais dievai jiems bus palankūs.
"Kalnas Trohta matomas net iš penkių Airijos
grafysčių! – džiūgauja Džo Konlonas. – Samhain naktį nuo Roskomono (Roscommon) ir iki pat Dublino kalnų žmonės nekantraudami stebėjo kalvos viršukalnę. Ir kai tik ant kalno
viršukalnės blykstelėdavo laužo liepsna – tai buvo signalas – jie užkurdavo
laužus savo grafystėse ir dalindavosi šventąja ugnimi su kiekvienu kaimu,
neaplenkdami nei vienų namų židinio“. Piktosios jėgos, neatsilaikiusios
prieš laužo liepsnas, pasitraukdavo ir visa šalis pasinerdavo į šventę – žiema
buvo nugalėta!
ŠVENTAS PATRIKAS VISKĄ SUGADINO
Plintant krikščionybei,
senos tradicijos pamažu grimzdo užmarštin.
Bažnyčia neketino pripažinti pagonių švenčių, bet
visgi išrauti su šaknimis Samhain jai nepavyko.
Dvasininkai nepasimetė ir spalio 31 dieną jie pavadino
Visų šventųjų diena – All Hallows Eve
(angl.) – iš čia ir kilo Halloween). Tačiau
airiai nepamiršo savo senų tradicijų – jie
lig šiol švenčia savo „senus naujus metus“, įpindami į katalikišką šventę
keltiškų motyvų, susijusių su ugnimi ir mirusiųjų sielomis. Būtent tokį
Heloviną Airijos emigrantai atvežė į Ameriką, ten jis prigijo ir po šiai dienai
yra švenčiamas.
Bet Samhain yra nepamirštas, o kai kurie net bando
atgaivinti šią senovės keltų šventę. Džo sako, kad: "Jau aštuonerius metus
Athboy miestelyje, grafystėje Meath, yra grupė entuziastų, kurios sudėtyje yra
ir keletas tikrų šiuolaikinių druidų, taip pat ir mano Debora ..., - tęsia savo
pasakojimą Džo Konlonas, - Samhain išvakarėse pakyla į Trohta kalvą, užkuria
laužą ir atlieka magiškus ritualus. Tai ne religinis renginys, daugumai mūsų
tai savotiška pramoga, bet tuo pačiu mes išreiškiame pagarbą šiai senai mūsų
šalies tradicijai“.
Pasiteitaujame, ar mirusiųjų dvasios jo neaplanko? Jis nepasimeta: "Neteko kontaktuoti su dvasiomis, tačiau kai kuriose nuotraukose, fotografuotose per ceremoniją, matyti šimtai - tūkstančiai mažų baltų burbulų. Iš kur jie atsirado nuotraukose – neaišku, tačiau jie verčia mane susimąstyti...“
Pasiteitaujame, ar mirusiųjų dvasios jo neaplanko? Jis nepasimeta: "Neteko kontaktuoti su dvasiomis, tačiau kai kuriose nuotraukose, fotografuotose per ceremoniją, matyti šimtai - tūkstančiai mažų baltų burbulų. Iš kur jie atsirado nuotraukose – neaišku, tačiau jie verčia mane susimąstyti...“
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą