Sanskrito žodis ayur reiškia „gyvybė“, veda – „žinios“.
Taigi, ajurveda – mokslas apie gyvybę, harmoningai apjungiantis tokias sritis,
kaip fizinis kūnas, subtilus kūnas ir siela. Kas yra fizinis kūnas, mes žinome.
Subtilus kūnas susideda iš gyvybinės energijos (prana), proto, intelekto bei
netikro ego. Siela – dvasinė kategorija, esanti už mūsų materialaus supratimo
ribų.
Ajurveda labai plačiai ir giliai nagrinėja žmogaus sveikatą,
ir ji čia suprantama visiškai kitaip, nei priimta šiuolaikinėje medicinoje,
kuri daugiausia užsiima fizinių ir psichinių negalių gydymu. Ajurveda teigia,
kad sveikiausias žmogus yra tada, kai jis užsiima dvasine praktika.
Ajurveda, kaip praktiškas ir išmintingas mokslas, suteikia
mums galimybę palaipsniui pažinti savo dvasinę prigimtį. Pirmiausia ji duoda
žinias, kaip gydyti ir teisingai prižiūrėti grubųjį ir subtilųjį kūnus. Tačiau
tikroji sveikata ir laimė ateina tada, kai mes savo gyvenimą ir veiklą tvarkome
pagal dvasinius dėsnius. Kitaip sakant, tiek grubus, tiek subtilus žmogaus
kūnai skirti tam, kad siela išmoktų teisingai jais naudotis ir, palaipsniui
tobulėdama, pasiektų aukščiausią, dvasinę laimę. Taigi, ajurveda yra tokia
disciplina, kuri, nežiūrint jos medicininio pobūdžio, vis tik yra glaudžiai susijusi
su dvasine praktika.
Meditacija
Ajurvedos požiūriu mes esame nemirtingos būtybės, kurios
neturi nieko bendro su materialiu kūnu ir protu. Dabartinėje visuomenėje
asmenybe laikoma individuali fizinių ir psichinių žmogaus savybių kombinacija.
Tačiau ajurveda asmenybės netapatina nei su subtiliu, nei su fiziniu kūnu.
Senieji ajurvediniai manuskriptai teigia, kad „aš“ yra amžinas, o ne mirtingas
reiškinys, kuris nei serga, nei sensta, ir yra anapus grubiojo ir subtilaus
kūnų ribų.
Tam, kad galėtų gyventi materialiame pasaulyje, siela turi
naudotis materialiu kūnu, kuris, laikui atėjus, suyra. Grubųjį kūną siela valdo
proto, atsparaus laiko įtakai, pagalba. Subtilus kūnas, suirus grubiajam,
išlieka ir lydi sielą į naują įsikūnijimą. Tačiau, nors jis ir nesensta, per
ilgą laiką jame susikaupia didžiulis mūsų poelgių krūvis, kuris, savo ruožtu,
kuria mums gerą ar blogą karmą. Todėl neprotingas kūno panaudojimas verčia mus
visaip kentėti. O juk abu kūnai – grubusis ir subtilus – duoti mūsų dvasiniam
„aš“ tam, kad jis galėtų rasti teisingo ir laimingo gyvenimo būdus.
Naudodamiesi daugelio išmintingų žmonių patikrintu žinojimu ir praktikuodami
teisingą gyvenimą, mes galų gale pasieksime gyvenimo tobulybę, eidami ajurvedos
nurodytu keliu.
Dauguma Vakarų pasaulio knygų, paskirtų ajurvedai, pristato
ją kaip tam tikrą kompleksą priemonių, kurių paskirtis – gydyti grubųjį kūną.
Knygos tik trumpai pamini proto, intelekto ir juslių veiklą ir dar mažiau kalba
apie sielą. Tačiau istoriniai faktai kalba visai ką kita. Ajurveda žmonijai
buvo duota tam, kad kiekvienas iš mūsų, tapęs visais atžvilgiais sveiku
žmogumi, pajustų dvasinį prašviesėjimą.
Deja, dėl to, kad šis senovinis mokslas suvokiamas
neteisingai, daugelis žmonių susidarė nuomonę, kad svarbiausia ajurvedoje – tai
kūno valymo procedūros, atjaunėjimo būdai ir teisinga mityba. Bet iš tikrųjų
tai tik pirmutinės pakopos, kurios padeda žmogui bent kiek apvalyti savo
sąmonę, tokiu būdu ruošdamos jį dvasiniam gyvenimui. Daug svarbesni ajurvedos
aspektai yra mokymas apie protą ir intelektą bei jų panaudojimą, siekiant
sveiko ir laimingo gyvenimo.
Šiuolaikinis mokslas sako, kad visų ligų priežastimi yra
užteršta gamta, neteisingas žmonių elgesys ir klaidingas savo kūno supratimas.
Iš dalies tai tiesa. Tačiau ajurveda nurodo kitą priežastį – tai neteisingas
savo amžinosios dvasinės prigimties suvokimas. Dirbant su savimi, tas žinojimas
atsiveria, ir žmogus nedelsiant patiria dvasinę laimę. Jis įgyja sugebėjimą
teisingai elgtis šiame pasaulyje, tuo pačiu teisingai vertinti ir savo subtilųjį
bei grubųjį kūnus. Tokiu būdu, patirdami dvasinę laimę, mes automatiškai
gauname ir gerą sveikatą. Vedos teigia, kad tik einant dvasinės praktikos keliu
galima užsigarantuoti sveikatą ir laimę.
Laimingas žmogus
Jūs, tikriausiai, jau supratote, kad ajurveda
nesikoncentruoja į biochemines organizmo reakcijas, ji pateikia žmonėms daug
gilesnes jų kančių priežastis, todėl mes turime realias galimybes pašalinti
pačias didžiausias kūno negalias ir pakeisti savo likimą.
Dabartinio mokslo požiūriu mūsų gyvenimas apsiriboja kūno
funkcijomis, o pats kūnas – tai tiesiog tam tikra materialios erdvės vieta,
kurioje egzistuoja protas, kaip biocheminių smegenų reakcijų veiklos produktas.
Ajurveda grubųjį kūną vertina ne kaip savarankiškai egzistuojančią struktūrą, o
kaip įrankį, kuriuo naudojasi protas ir intelektas, patys, savo ruožtu, būdami
sielos instrumentais, be kurių ji negalėtų egzistuoti materialiame pasaulyje.
Senovės šventraščiai nurodo, kad grubusis, fizinis kūnas
nėra pati svarbiausia priežastis, dėl kurios mes patiriame įvairiausias kančias
ir ligas. Daug svarbesnė visų mūsų problemų priežastis – neteisinga proto bei
intelekto veikla. Todėl, nedirbdamas su savo charakteriu ir nesigilindamas į
gyvenimo prasmę, žmogus negali įveikti net paprasčiausių negalavimų.
Ajurveda teigia, kad darbą su savo charakterio bruožais
reikia įtraukti į visas gydomąsias praktikas kaip būtiniausią sveikatingumo
priemonę. Tik apvalius protą nuo negatyvizmų, galima užsitikrinti stabiliai
gerą sveikatą, galinčią atsilaikyti prieš visokius netikėtumus. Tačiau ir
protas nėra galutinė instancija, kovojant su gyvenimiškais sunkumais. Jį
kontroliuoja intelektas, kupinas žinojimo apie tai, kas yra laimė. Mes visi
gyvename tam, kad patirtume nuolatinę laimę, o būtent intelektas ir kontaktuoja
su laimės šaltiniu. Todėl ne protas, o intelektas apsprendžia mūsų likimą.
Tokiu būdu, sąvoka „aš“ siejasi ne su kūnu, kaip dabar priimta galvoti, ir
netgi ne su protu, o vien tiktai su siela.
Jeigu „aš“ – tai siela, o ne kūnas ir protas, tad kai aš
(dvasinė siela) kenčiu, tai savaime suprantama, kad, apart kūno, proto ir
intelekto gydymo, reikia dar kažką daryti. Ir štai tokia veikla, skirta sielai,
visose pasaulio kalbose vadinama dvasine praktika. Be jos mes niekada nebūsime
tikrai sveikais ir pilnaverčiais žmonėmis. Ajurveda pateikia būtiniausias
žinias, reikalingas darbui su savimi. Ši veikla vyksta etapais, lėtai, bet
garantuotai gerinančiais mūsų sąmonės būklę.
Pirmasis gydymo
etapas – kūniškų negalių gydymas teisingos mitybos, ajurvedinių vaistų ir
masažo, organizmo valymo priemonių ir mankštos pratimų pagalba. Tai pats
žemiausias gydymo lygis, kuris mums suteikia tik laikiną palengvėjimą.
Antrasis etapas –
fizinių ir psichinių ligų profilaktika. Čia naudojamos tokios priemonės, kaip
dienos režimo laikymasis, ajurvedinės jauninančios priemonės, chatcha-joga,
pranajama (kvėpavimo pratimai) bei kūno higiena. Šios kasdieninės priemonės,
palengvindamos mūsų gyvenimą, vis tik nepašalina problemų priežasties – neteisingo
supratimo apie gyvenimą.
Trečiasis gydymo
etapas – kai žmogus ugdosi teisingus santykius su sociumu. Ir čia
pirmučiausią vietą užima darbas su savo charakteriu, pozityvaus mąstymo
ugdymas. Pacientui šiame etape reikalingas ajurvedinis gydytojas, kuris kartu
būtų ir mokytojas dorovės, moralės ir šeimyninių bei visuomeninių pareigų
klausimais. Nuolankiai klausantis jo nurodymų ir griežtai jų laikantis,
palaipsniui galima susikurti labai gerus santykius su mus supančiais žmonėmis.
Ketvirtame etape
siekiama teisingo aukščiausio žmogaus gyvenimo tikslo supratimo, ir čia jau
reikalingas dvasinis mokytojas. Daugiausia dėmesio skiriama darbui su savo
įsitikinimais ir požiūriu į gyvenimo prasmę. Vyksta intelekto valymas, ugdant
savyje asketizmą, atliekant aukojimus, skaitant vedinius himnus, maldas ir
mantras. Mokytojo malonės dėka žmogus visiškai atsikrato blogų įpročių ir
išsiugdo potraukį dvasinei laimei, kuris greitai pašalina blogą karmą ir
užtikrina sėkmę tolesniame gyvenimo kelyje.
Penktame etape
ugdomas teisingas dvasinės realybės suvokimas. Žmogus, visiškai
susikoncentravęs į meilės tarnystę Viešpačiui ir visoms gyvoms būtybėms,
patiria giliausius dvasinius išgyvenimus. Senovinis mokslas skelbia, kad
tikroji laimė pasiekiama, tik pasiaukojančiai užsiimant dvasine praktika, ir
tik šitame etape.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą