2014 m. kovo 19 d., trečiadienis

Franšizė



Franšizė – (angl. franchise) tai gali būti ir nedidelis greito maisto restoranas, ir artimiausias supermarketas, ir užsienio firmos gaminamų automobilių distributoriaus teises turinti kompanija. Franšizės biznis auga didžiuliais tempais, todėl netrukus sunku bus rasti verslo sritį, kuri nebūtų susijusi su šia veiklos rūšimi.
Šiuolaikinėje verslo kalboje franšizė – tai susitarimas, pagal kurį franšizės teikėjas suteikia teisę nepriklausomoms firmoms ar verslininkams naudoti jo prekės ženklą, marketingo sistemą ir/arba gamybos technologiją už nuolatinį mokestį, vadinamą rojalčiu (angl. royalty).

Pirmoji šią verslo formą dar 1850 metais pradėjo naudoti žymioji Amerikos "Singer" siuvimo mašinų gamybos kompanija. XX a. pradžioje franšizės paplito automobilių, degalinių ir gaiviųjų gėrimų pramonėje, o šiuo metu pasaulyje be jų neįsivaizduojama nė viena verslo sritis. Visiems žinomos firmos "GoodYear", "Holiday Inns", "McDonald's", "Avis" – tik keli nepriklausomiems verslininkams franšizės siūlančių kompanijų pavyzdžiai.
Paprastais žodžiais tarian franšizė – tai dalykinis susitarimas tarp "motininės" kompanijos – franšizės savininko ir individo –verslininko arba firmos, paprastai susijęs su tam tikrais finansiniais ir kitokiais įsipareigojimais siekiant abipusės naudos. Franšizės savininkas arba teikėjas parduoda franšizės pirkėjams teisę pardavinėti jo prekes ar paslaugas ir naudotis jo sukurtais biznio metodais, prekiniais ženklais. Franšizės pirkėjas paprastai moka teikėjui pradinį mokestį ir nustatytais terminais (kontrakto galiojimo metu) – pardavimo pajamų procentą arba royalty (pagal susitarimą).

Už franšizės mokestį franšizę įsigijusi firma įgauna tam tikras privilegijas, pvz., teisę pardavinėti žinomą produktą, naudotis biznio metodais, paremtais motininės kompanijos patirtimi, gauti pradinį apmokymą ir nuolatinę kompanijos paramą. Tačiau franšizės pirkėjai turi ir įsipareigojimų kompanijai. Tai ne tik royalty mokesčio mokėjimas, bet ir parduodamų prekių bei paslaugų kokybės išlaikymas, parduodamų prekių ir teikiamų paslaugų asortimento bei veiklos apribojimai, reikalavimai patalpų vietai bei dizainui ir draudimas užsiimti bet kokia panašia veikla franšizės kontrakto galiojimo metu arba jam pasibaigus.

Franšizė - tai viena iš galimybių pradėti savo verslą. Verslininkas, vykdantis veiklą pagal franšizės sutartį, įgyja teisę naudotis franšizės pardavėjo sukurtu verslo modeliu, įmonės vardu, prekiniu ženklu, gamybos technologijomis, teikti tokias pačias paslaugas ir kita.
Už galimybę naudotis šiomis teisėmis franšizės pirkėjas franšizės pardavėjui moka atlygį, numatytą sutartyje. Jis gali susidėti iš pradinio mokesčio ir/arba reguliariai mokamos procentinės dalies nuo franšizės naudotojo pajamų. Atlygis yra susitarimo objektas

Verslas pagal franšizės sutartį turi ir trūkumų. Franšizės naudotojas yra labai priklausomas nuo franšizės pardavėjo. Veikla vykdoma griežtai laikantis franšizės sutarties. Taip ribojama verslininko saviraiška. Franšizės teisių įsigijimas gali pareikalauti didelių investicijų.


Franšizių rūšys

Ø Produkto ar prekės ženklo franšizės. Jos naudojamos siekiant sukurti paskirstymo per dilerius tinklą. Franšizės teikėjas kontroliuoja dilerio veiklą, apribodamas konkurentų produktų pardavimą ir nurodydamas, kaip vykdyti marketingo programą. Už tai franšizės turėtojai gauna teisę naudotis žinomos firmos vardu. Taip pat jie gali gauti iš franšizuotojo finansinę, marketingo ir valdymo paramą.
Ø Biznio sistemos franšizės. Tokia franšizė suteikia teisę naudotis franšizuotojo firmos vardu ir ženklu, pardavinėti jo produktus ar paslaugas, naudotis marketingo metodais, sistema, vidinės kontrolės ir valdymo procedūromis. Franšizės pirkėjas tiesiog valdo kažkieno kito sukurtą verslą – visą verslo koncepciją.
Ø Susijungimas arba konversija. Šį tipą dažniausiai naudoja nepriklausomų verslininkų grupės veikiančios smulkiose pramonės šakose, kurios suvienija savo išteklius siekdamos būti geriau žinomoje rinkoje ir sudaryti stambios kompanijos įvaizdį. Tai daroma apjungiant visas firmas po vienu pavadinimu ir sukuriant franšizės tinklą. Tokioje sistemoje visos tinklo kompanijos gali pasinaudoti bendra perkamąja galia bei reklamos ir marketingo ištekliais ir tuo būdu užkariauti didesnę rinkos dalį. Tokios kompanijos gali naudoti tiek savo, tiek franšizės pavadinimą.

Jeigu turite klausimu del franšizės, ar tiesiog su verslo valdymu susijusių klausimų – nedvejokite, susisiekite su mumis ir mes jums padėsime.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą