Franšizė –
(angl. franchise) tai gali būti ir nedidelis greito maisto restoranas, ir
artimiausias supermarketas, ir užsienio firmos gaminamų automobilių
distributoriaus teises turinti kompanija. Franšizės biznis auga didžiuliais
tempais, todėl netrukus sunku bus rasti verslo sritį, kuri nebūtų susijusi su
šia veiklos rūšimi.
Šiuolaikinėje verslo kalboje franšizė – tai susitarimas, pagal kurį
franšizės teikėjas suteikia teisę nepriklausomoms firmoms ar verslininkams
naudoti jo prekės ženklą, marketingo sistemą ir/arba gamybos technologiją už
nuolatinį mokestį, vadinamą rojalčiu (angl. royalty).
Pirmoji šią
verslo formą dar 1850 metais pradėjo naudoti žymioji Amerikos
"Singer" siuvimo mašinų gamybos kompanija. XX a. pradžioje franšizės
paplito automobilių, degalinių ir gaiviųjų gėrimų pramonėje, o šiuo metu
pasaulyje be jų neįsivaizduojama nė viena verslo sritis. Visiems žinomos firmos
"GoodYear", "Holiday Inns", "McDonald's",
"Avis" – tik keli nepriklausomiems verslininkams franšizės siūlančių
kompanijų pavyzdžiai.
Paprastais
žodžiais tarian franšizė – tai dalykinis susitarimas tarp "motininės"
kompanijos – franšizės savininko ir individo –verslininko arba firmos,
paprastai susijęs su tam tikrais finansiniais ir kitokiais įsipareigojimais
siekiant abipusės naudos. Franšizės savininkas arba teikėjas parduoda franšizės
pirkėjams teisę pardavinėti jo prekes ar paslaugas ir naudotis jo sukurtais
biznio metodais, prekiniais ženklais. Franšizės pirkėjas paprastai moka
teikėjui pradinį mokestį ir nustatytais terminais (kontrakto galiojimo metu) –
pardavimo pajamų procentą arba royalty (pagal susitarimą).
Už franšizės
mokestį franšizę įsigijusi firma įgauna tam tikras privilegijas, pvz., teisę
pardavinėti žinomą produktą, naudotis biznio metodais, paremtais motininės
kompanijos patirtimi, gauti pradinį apmokymą ir nuolatinę kompanijos paramą.
Tačiau franšizės pirkėjai turi ir įsipareigojimų kompanijai. Tai ne tik royalty
mokesčio mokėjimas, bet ir parduodamų prekių bei paslaugų kokybės išlaikymas,
parduodamų prekių ir teikiamų paslaugų asortimento bei veiklos apribojimai,
reikalavimai patalpų vietai bei dizainui ir draudimas užsiimti bet kokia
panašia veikla franšizės kontrakto galiojimo metu arba jam pasibaigus.
Franšizė - tai viena iš galimybių pradėti savo verslą. Verslininkas, vykdantis veiklą pagal franšizės sutartį, įgyja teisę naudotis franšizės pardavėjo sukurtu verslo modeliu, įmonės vardu, prekiniu ženklu, gamybos technologijomis, teikti tokias pačias paslaugas ir kita.
Už galimybę naudotis šiomis teisėmis franšizės pirkėjas franšizės pardavėjui moka atlygį, numatytą sutartyje. Jis gali susidėti iš pradinio mokesčio ir/arba reguliariai mokamos procentinės dalies nuo franšizės naudotojo pajamų. Atlygis yra susitarimo objektas
Verslas
pagal franšizės sutartį turi ir trūkumų. Franšizės naudotojas yra labai
priklausomas nuo franšizės pardavėjo. Veikla vykdoma griežtai laikantis
franšizės sutarties. Taip ribojama verslininko saviraiška. Franšizės teisių
įsigijimas gali pareikalauti didelių investicijų.
Franšizių
rūšys
Ø Produkto ar prekės ženklo franšizės. Jos naudojamos siekiant sukurti paskirstymo per dilerius tinklą. Franšizės teikėjas kontroliuoja dilerio veiklą, apribodamas konkurentų produktų pardavimą ir nurodydamas, kaip vykdyti marketingo programą. Už tai franšizės turėtojai gauna teisę naudotis žinomos firmos vardu. Taip pat jie gali gauti iš franšizuotojo finansinę, marketingo ir valdymo paramą.
Ø Biznio sistemos franšizės. Tokia franšizė suteikia teisę naudotis franšizuotojo firmos vardu ir ženklu, pardavinėti jo produktus ar paslaugas, naudotis marketingo metodais, sistema, vidinės kontrolės ir valdymo procedūromis. Franšizės pirkėjas tiesiog valdo kažkieno kito sukurtą verslą – visą verslo koncepciją.
Ø Susijungimas arba konversija. Šį tipą dažniausiai naudoja nepriklausomų verslininkų grupės veikiančios smulkiose pramonės šakose, kurios suvienija savo išteklius siekdamos būti geriau žinomoje rinkoje ir sudaryti stambios kompanijos įvaizdį. Tai daroma apjungiant visas firmas po vienu pavadinimu ir sukuriant franšizės tinklą. Tokioje sistemoje visos tinklo kompanijos gali pasinaudoti bendra perkamąja galia bei reklamos ir marketingo ištekliais ir tuo būdu užkariauti didesnę rinkos dalį. Tokios kompanijos gali naudoti tiek savo, tiek franšizės pavadinimą.
Ø Produkto ar prekės ženklo franšizės. Jos naudojamos siekiant sukurti paskirstymo per dilerius tinklą. Franšizės teikėjas kontroliuoja dilerio veiklą, apribodamas konkurentų produktų pardavimą ir nurodydamas, kaip vykdyti marketingo programą. Už tai franšizės turėtojai gauna teisę naudotis žinomos firmos vardu. Taip pat jie gali gauti iš franšizuotojo finansinę, marketingo ir valdymo paramą.
Ø Biznio sistemos franšizės. Tokia franšizė suteikia teisę naudotis franšizuotojo firmos vardu ir ženklu, pardavinėti jo produktus ar paslaugas, naudotis marketingo metodais, sistema, vidinės kontrolės ir valdymo procedūromis. Franšizės pirkėjas tiesiog valdo kažkieno kito sukurtą verslą – visą verslo koncepciją.
Ø Susijungimas arba konversija. Šį tipą dažniausiai naudoja nepriklausomų verslininkų grupės veikiančios smulkiose pramonės šakose, kurios suvienija savo išteklius siekdamos būti geriau žinomoje rinkoje ir sudaryti stambios kompanijos įvaizdį. Tai daroma apjungiant visas firmas po vienu pavadinimu ir sukuriant franšizės tinklą. Tokioje sistemoje visos tinklo kompanijos gali pasinaudoti bendra perkamąja galia bei reklamos ir marketingo ištekliais ir tuo būdu užkariauti didesnę rinkos dalį. Tokios kompanijos gali naudoti tiek savo, tiek franšizės pavadinimą.
Jeigu turite
klausimu del franšizės, ar tiesiog su verslo valdymu susijusių klausimų –
nedvejokite, susisiekite su mumis ir mes jums padėsime.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą