2016 m. birželio 13 d., pirmadienis

Galway įlankos paslaptys



Senieji Galway gyventojai pasakoja įdomią istoriją apie povandeninį rusų laivą, kurį buvo norima panaudoti povandeniniams turams po Galway įlanką. Bet ar galima ja tikėti?

Beviešint Galway mieste galima išgirsti daugybę stebėtinų istorijų apie jūrą. O pakalbėjus su senaisiais miestelėnais kokiame nors vietiniame pub‘e, jie gali papasakoti pasakišką atsitikimą apie povandeninį rusų laivą, kuris lyg ir turėjo plukdyti turstus po Galway įlanką.
Legenda prasideda taip. 1980 metų pabaigoje ar 1990 metų pradžioje palei vakarinę Airijos pakrantę plaukė dyzelinis tarybinio (ar rusų) jūrų laivyno povandeninis laivas. Laivo kapitonas kreipėsi į Airijos valdžią ir pasiūlė jai panaudoti savo povandeninį laivą taikiems tikslams už tam tikrą mokestį. Kalbama, kad šis kapitonas buvo kilęs iš Murmansko ir gimtajame uoste reikalai buvo prasti: įgulai nebuvo mokamas atlyginimas jau daugelį mėnesių. Netekę paskutinio kantrybės lašo jūreiviai buvo pasirengę pardavinėti įrangą, o gal net ir patį laivą!
Iš pradžių Airijos kompanijos susidomėjo – juk povandeninis laivas galėtų tiesti kabelius Galway įlankos dugne ir atlikti kitus naudingus darbus. Tačiau galop pasirodė, kad laivas netinka tokiems poreikiams. Tada atsirado kažkoks airių verslininkų „konsorciumas“, kuris sumanė nupirkti povandeninį laivą, kad paverstų jį... turistine atrakcija – vežiotų visus norinčius į povandeninius turus po Galway įlanką!
Tačiau ši mintis nevirto realybe. Kaip skelbia legenda, draudimo kompanijos atsisakė drausti tokį projektą. Priežastis ta, kad dar antrojo pasaulinio karo metais Galway įlankoje nuskendo britų bombonešis. Jame išliko povandeniniams laivams naikinti skirtos bombos, kurios galėjo rimtai sutrukdyti povandeninių turų organizavimą... Tuo istorija ir baigiasi, o apie tolimesnį laivo likimą ir „verslininko“ gyslelę turintį kapitoną nieko daugiau nežinoma.

Povandeninė sensacija

Kur šioje istorijoje tiesa, o kur melas, sunku suprasti. Bet faktas yra tas, kad 1990 metų pradžioje Galway miesto laikraščiai aktyviai platino informaciją apie tai, kad į miestą tuoj tuoj atplauks rusų povandeninis laivas. „Naujausias ir unikaliausias turistinis Galway atrakcionas – tamsiai žalias povandeninis laivas, kurio vertė vienas milijonas svarų sterlingų, laukiamas miesto uoste birželio 16 dieną“, - rašė „Galway Advertiser“ (1993 metų gegužės 27 d.). Šis laikraštis pranešė, kad rusų povandeninį laivą nupirko „konsorciumas“, kurį sudaro aštuoni verslininkai (šeši airiai ir du šveicarai).
„1960-1970 metais manevrų Baltijos jūroje metu laivo komandą sudarė 70 žmonių, - rašė „City Tribune“ (1993 metų gegužės 21 d.). – Dabar torpediniai aparatai užblokuoti, o laivas pakeitė pavadinimą į „The Cailleach“ (senovės airių deivės vardas – red. past.)“. Pasak spaudos, povandeninio laivo ilgis buvo 88,5 metrų, o viršvandeninė vandentalpa – 1610 tonų.
Laikraščiai pranešė, kad 1950 metais pagamintas povandeninis laivas turėtų „išeiti į pensiją“ ir rasti savo prieglobstį Galway uoste. Vasarą jis vykdytų povandeninius turus įlankoje – laivo komandą sudarytų 9 rusai jūreiviai ir dar tilptų iki 90 turistų. Kelionė įlankos dugnu truktų dvi valandas, o šeimos bilietas kainuotų 5 svarus sterlingus.
„Vaikams ta būtų ypatingai įdomu, - cituoja vieno iš organizatorių žodžius laikraštis. – Žmonės per periskopą galės stebėti įlankos pakrantę, o taip pat grožėtis saulėlydžiu. Virš periskopo bus įrengtas fotoaparatas, kad užfiksuotų saulėlydžio vaizdus.“
Šaltesniu metų laiku povandeninį laivą ketinta naudoti, kaip jūros tyrinėjimų ir okeanografijos centrą. Povandeniniame laive buvo norėta net kino juostas filmuoti!

Neįvykęs kruizas

Bet, kaip žinia, laikraščiai ne visada rašo tiesą. Mūsų korespondentas susisiekė su Galway uosto vadovu, kapitonu Brian Sheridan, kuris atsakė: „Povandeninio laivo idėja mūsų mieste taip niekada ir nebuvo realizuota. Mes neturime jokių dokumentų, susijusių su šiuo reikalu, ir jokios oficialaus pareiškimo.“
Nejaugi visa ši istorija išgalvota? Mūsų korespondentas pabandė surasti „City Tribune“ žurnalistą Francis Farragher, kuris 1993 metais ir paskelbė „sensaciją“. Pasirodo, jis iki šiol dirba laikraščio redakcijoje. Su juo nesisekė pakalbėti, atrodė, kad žurnalistas tyčia nenori atsakinėti į klausimus.
Bet galop mums pavyko pabendrauti su Francis. „Taip, aš prisimenu šią istoriją, - sakė jis. – Bet turiu jus nuvilti, žmogus, kuris man papasakojo apie ją, pasirodė nenusipelnęs pasitikėjimo. Iš tiesų tai buvo tik jo idėjos, kurios buvo labai tolimos nuo įgyvendinimo. Tai tapo akivaizdu praėjus porai savaičių po pirmos publikacijos...“ O kaip dėl kapitono iš Murmansko? „Aš niekada negirdėjau apie jį“, - pasakė Francis po nedidelės pauzės.

Tiesa – įlankos dugne


Labai gali būti, kad šios legendos, kurią iki šiol pasakoja Galway miesto pub‘uose, gimimo „motyvai“ yra realios rusų ir ukrainiečių jūreivių istorijos, kai jie buvo priversti parduoti savo (žvejybinius ar prekinius) laivus Airijoje dėl to, kad jų šeimininkai nemokėjo jiems atlyginimų. Juk per paskutinius 20 metų tokių įvykių saloje buvo pakankamai.
Vienintelė detalė, kuri legendoje apie rusų povandeninį laivą nekelia abejonių, yra patrulinis britų oro pajėgų bombonešis, nuskendęs prie Galway beveik prieš 70 metų. 1941 metų kovo 13 dieną lėktuvas grįžo iš naktinio patruliavimo prie Atlanto krantų. Vienų šaltinių duomenimis, lėktuvui kilo problemų dėl variklio, kiti tvirtina, kad nelaimės priežastis – kuro trūkumas. Vienaip ar kitaip, dvimotoris bombonešis patyrė avariją. Du ekipažo nariai išsigelbėjo su parašiutais ir buvo internuoti (Airija karo metu laikėsi neutraliteto). Lėktuve iš viso buvo, pasak vienų šaltinių, penki, pasak kitų, keturi žmonės. Netoliese nuo Mutton salos iki šiol ilsisi šio lėktuvo liekanos ir, kaip manoma, nesprogusios jo giluminės bombos. Taigi, povandeniniams laivams į Galway įlanką geriau neplaukti...

„L“

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą